2015. augusztus 2., vasárnap

A könyvtolvaj

A könyvről, amiről most szeretnék kritikát írni, olvastam hideget, meleget, ezáltal egy csöppet féltem is belekezdeni. Halogattam, halogattam, aztán végül csak elkezdtem. A bejegyzés további részét illetően spoiler alert: pozitívan csalódtam. 
Annak ellenére, hogy a könyv elolvasása előtt mennyi kritikát olvastam, vagy hallgattam, még mindig meglepetés fogadott rögtön az első oldalon. Ez az apró meglepetés nekem pozitívum volt, és rögtön megvilágosultam - ez a könyv más. Más, mint azok a könyvek amiket nyaralás közben elolvasol, aztán egy év múlva már csak halványan emlékszel, másabb mint a kedvenc könyved, amit már minimum hétszer olvastál, de a téli szünetben újra olvasása tervben van. Ez nem olyan, aminek a karaktereibe bele zúgsz, vagy azonosulsz, hanem egy olyan aminek a karaktereivel szerelembe esel


Markus Zusak - A könyvtolvaj

Kiadó: Ulpius ház
Eredeti megjelenés: 2005
Első magyar kiadás: 2010
Oldalszám: 598
Fülszöveg:
EGY APRÓ KIS TÉNY: MEG FOGTOK HALNI
1939. A náci Németország. Az ország visszafojtja lélegzetét. A halálnak sohasem volt még ennyi dolga.
Liesel, egy kilencéves kislány a nevelőszüleivel él a Himmel utcában. A szüleit koncentrációs táborba vitték. Liesel könyveket lop. Ez az ő története meg a Himmel utca többi lakójáé, amikor a bombák hullani kezdenek.

FONTOS INFORMÁCIÓK 
ez a kis történet 
egy lányról 
egy harmonikásról 
néhány fanatikus németről 
egy zsidó bokszolóról 
és egészen sok lopásról szól.

MÉG VALAMI, AMIT TUDNOTOK KELL 
A HALÁL HÁROMSZOR FOGJA 
MEGLÁTOGATNI A KÖNYVTOLVAJT.



A könyv narrátora a halál.
Gondoltam ezt csak úgy kidobom oda, és itt megvárom míg elrohantok elolvasni a könyvet majd loholtok vissza, kezetekben az új kedvenc könyvetekkel. Na jó ennyire ne szaladjunk előre.
Viszont ez, hogy a halál elbeszélő, igenis fontos, ez az egyik ok amitől ez a könyv annyira különleges. És ez az egyik ok, mint már felül említettem hogy ezt a könyvet annyira megszerettem. A könyv alaphangulata valóban szomorú és szürke (a színek, a színek!), viszont emellett humoros és vidám is, szóval ez semmiképp se ijesszen el. 


Nem szeretnék nagyon belemenni, még spoiler mentesen se, csak a véleményem és pár gondolatot  szeretnék megosztani a könyvről. És a filmről. 
Szerintem ez egy olyan könyv amit ha elkezdesz olvasni, alig bírod letenni. És hidd el, tudom, hogy ez milyen klisének hangzik, de most komolyan gondolom. Járni fog az agyad rajta, beleférkőzik a gondolataidba és észre sem veszed, de már megint ezen töröd az agyad. Én lelkileg minden állapotban voltam, csak stabilban nem, miközben olvastam a könyvet - és még utána pár napig. A karaktereket nagyon megszerettem, és szívemen viseltem sorsukat, szurkoltam nekik, sírtam vagy örültem velük. 
Ebben a szörnyű világban, a náci Németország brutális körülményei között, ezek a karakterek megtalálták a szépet, és abba próbáltak kapaszkodni. Az őszinte barátság és szeretet minden amijük van, és nem is akarnak többet.




Idézetek a könyvből:
"Bárcsak még egyszer olyan önfeledt lehetne, érezhetne akkora szeretetet, anélkül, hogy tudna róla, mert azt hiszi, hogy csak nevetés és kenyér az egész, leheletnyi lekvárral a tetején. Ezek voltak a legszebb napok az életében. De az egész egy aláaknázott rét volt."



"Három nyelv keveredett össze. Az orosz, a golyóké és a német."



"Olyan volt, mint valami varázslat, mint maga a szépség, mint egy csillár fénysugarai. Többször is majdnem kihúzott egy könyvet a helyéről, de nem merte megzavarni őket. Annyira tökéletesek voltak." 


"Eljött a nyár. A könyvtolvaj számára minden jól alakult. Számomra zsidószínű lett az ég." 


Én szavakkal nem tudom kifejezni, hogy mennyire megszerettem ezt a könyvet. Megérintett, aztán pedig sosem engedett el. És előre láthatólag nem is fog. Ez egy gyönyörűen megírt történet, ami megmarad benne, és gondolkozásra késztet.
Ha nem szereted a háborús, vagy a szomorú, megható könyveket, szerintem ezt attól még feltétlenül el kell olvasnod. Én csak remélni tudom, hogy sikerült felkeltenem az érdeklődésedet a könyv iránt, ha még nem olvastad. Ha pedig igen, akkor oszd meg a gondolataidat egy hozzászólásban, szívesen olvasom.:)

Utóiratként szeretnék pár szót szólni a filmről. Remekül átadta a könyv hangulatát, a színészek pedig fenomenálisak voltak. Volt pár eltérés a könyvtől, aminek persze nem örülök annyira, viszont szemet lehet fölöttük hunyni. Amennyiben tetszett a könyv, ajánlom a film megnézését. A fordított esetről nem tudok sokat mondani, de úgy gondolom ha megnézted a filmet, érdemes a könyvet is elolvasni (ezt most itten általánosságban is lehet kell értelmezni). 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése